استخراج مقاله از پایان نامه

دسته بندی :

نویسنده : -

تاریخ درج :

حجم فایل : -

استخراج مقاله باکیفیت از پایان‌نامه و چاپ آن در مجلات معتبر داخلی و خارجی برای اساتید و دانشجویان اهمیت زیادی دارد. در این پست به بررسی نحوه تبدیل پایان‌نامه به مقاله می‌پردازیم تا با نحوه استخراج مقاله از پایان‌نامه آشنا شوید
استخراج مقاله از پایان نامه

استخراج مقاله باکیفیت از پایان‌نامه و چاپ آن در مجلات معتبر داخلی و خارجی برای اساتید و دانشجویان اهمیت زیادی دارد. استخراج مقاله از پایان نامه، در واقع همان خلاصه نویسی پایان نامه است. ولی با رعایت نکات و استانداردهای خاص مقاله نویسی ، یعنی این خلاصه نویسی باید در قالب یک مقاله علمی باشد و الزامات اساسی مقاله نویسی را رعایت کند. شما باید یک پایان نامه صد صفحه ای را به یک مقاله ده الی پانزده صفحه ای تبدیل کنید ؛ در این کار باید دقت شود که طبق استاندارد های یک مقاله علمی ، کار پیش برود ، از بهترین بخش های پایان نامه استفاده شود تا مقاله تهیه شده در حد یک مقاله برای ارائه به مجلات بین المللی باشد. دراین‌ بین کمترین فشار بر روی دانشجویان کارشناسی ارشد است که می‌توانند با چاپ یک مقاله نمره پایان‌نامه خود را دریافت نمایند، اگرچه چاپ مقاله برای این دانشجویان راه گشای آینده شغلی و تحصیلی دانشجویان خواهد بود و شانس پذیرش آن‌ها را در قبولی مقطع دکتری و همچنین اخذ بورسیه تحصیلی به‌شدت افزایش می‌دهد. در این مقاله به بررسی نحوه تبدیل پایان‌نامه به مقاله می‌پردازیم تا با نحوه استخراج مقاله از پایان‌نامه آشنا شوید.

پایان‌نامه چیست؟
پایان‌نامه یا رساله یا تز نوشتاری است که دانشجو درباره موضوع خاص رشته تحصیلی خود، برای دریافت مدرک تحصیلی به کمک استاد راهنما نگارش می‌کند و در یک جلسه دفاع در قالب گزارش کار ارائه می‌دهد. در پایان‌نامه دانشجو موضوع خاصی را بیان می‌کند و به بررسی و تجزیه‌وتحلیل آن می‌پردازد. هر دانشجویی موظف به نوشتن پایان‌نامه با موضوع و محتوای جدید است و هیچ دانشجویی نمی‌تواند با عنوان و محتوای تکراری پایان‌نامه‌ای بنویسد. هر پایان‌نامه بسته به دانشگاه دارای فصل‌بندی‌هایی شامل مقدمه، پیشینه تحقیق، روش کار، نتایج و بحث و منابع است. پایان نامه یا اصطلاح‌های رایج دیگری که برای پایان نامه کاربرد دارد مانند رساله، تز، تیزس (Thesis) نوشته و عصاره آموخته های یک دانشجو در طول دوره های تحصیلی تکمیلی هست که در مورد موضوع انتخابی و مربوط به رشته خود نوشته می شود. در نگارش پایان نامه که اغلب با راهنمایی و کمک اساتید راهنما و مشاور نوشته می‌شود، موضوع خاص و جدیدی که تا به حال در مورد آن بحث نشده است، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و راه حل ها و روش هایی برای موضوعاتی که تاکنون نتیجه نرسیده و حل نشده اند ارائه می شود و نهایتا در جلسه دفاع که اساتید و دانشجویان دیگر نیز حضور دارند در قالب گزارش ارائه می شود.

مقاله چیست؟
مقاله علمی گزارشی است که نتایج تحقیق انجام‌شده را شرح می‌دهد. مقالات علمی انواع مختلفی دارند: مقالات کنفرانسی و مقالات ژورنالی.

منظور از تبدیل پایان نامه به مقاله چیست؟
همان طور که Marissa Rollnick، برنده جایزه مطرح NARST در آموزش علوم بیان می‌کند؛ تبدیل پایان‌نامه به مقاله رونویسی یا خلاصه‌نویسی صرف از پایان‌نامه نمی‌باشد، بلکه این امر نیازمند تخصص و تجربه می‌باشد که با اشراف کامل داشتن بر موضوع پایان‌نامه، مطالب اصلی و مهم آن در چهارچوب مقاله نوشته می‌شود.

انواع مقالات

مقالات کنفرانسی:

به مقالاتی اطلاق می‌شود که کنفرانس‌های برگزارشده در سطح محلی، منطقه، ملی و یا بین‌المللی چاپ شوند. امتیاز چاپ مقالات کنفرانسی بسته به درجه اعتبار کنفرانس متفاوت است.
مقالات ژورنالی:

به مقالاتی اطلاق می‌شود که در مجلات معتبر داخلی و یا خارجی چاپ‌شده باشند.
مقاله علمی پژوهشی:

مقاله‌ای است که اساس آن را یک پروژه پژوهشی تشکیل داده است. این مقالات در طی یک پژوهشی علمی برای یافتن پاسخ به سؤالی نوشته می‌شوند. نویسندگان مقالات علمی پژوهشی برای تدوین این مقالات دست به پژوهش علمی به‌صورت تئوری یا آزمایشگاهی می‌زنند و نتایج یافته‌های خود را مورد تحلیل قرار می‌دهند تا به پرسش آغازی تحقیق پاسخ دهند.
مقاله مروری یا علمی ترویجی:

مقاله مروری که در انگلیسی به مقالات review معروف هستند، حاصل یافته‌های پژوهشی نیستند؛ بلکه نویسنده به مطالعه مقالات و یافته‌های نویسنده‌های دیگر در حوزه خاص می‌پردازد و نتایج بررسی را در قالب مقاله مروری ارائه می‌دهد. مقالات مروری از اهمیت بسزایی برخوردار هستند چراکه محققین می‌تواند با مطالعه‌ای مقالات از آخرین وضعیت حوزه تحقیقاتی اطلاع یابند.
از انواع مقالات دیگر می‌توان به مقالات short reports, Case Studies, Methodologies اشاره کرد که ازنظر ماهیت در دودسته قبلی جای می‌گیرند.

چرا باید پایان‌نامه خود را تبدیل به مقاله کنیم؟

همواره بر روی دانشجویان و محققان، فشار زیادی برای چاپ و نشر مقاله از پایان‌نامه و کارهای تحقیقاتی وجود دارد. از دانشجویان فوق دکتری انتظار می‌رود نزدیک به ده مقاله معتبر برای اثبات اعتبار و سابقه در جامعه علمی به نام خود داشته باشند. همچنین دانشجویان دکتری ملزم به چاپ دو تا سه مقاله از پایان‌نامه خود هستند تا بتوانند مدرک تحصیلی خود را اخذ نمایند.

فواید چاپ مقاله از پایان نامه
ارتقا شغلی: انجام تحقیقات بنیادین و نوین کار زمان بری است، ولی تبدیل پایان‌نامه به مقاله در مدت‌زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود، همچنین با توجه به این‌که از هر پایان‌نامه امکان استخراج بیش از یک مقاله فراهم است، می‌توانید با داشتن یک پایان‌نامه 2 یا 3 مقاله در رزومه علمی خود داشته باشید که در ارتقا شغلی بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

  • دریافت نمره پایان نامه ارشد و ورود به مقطع تحصیلی بعدی: با چاپ مقاله در مقاطع ارشد و دکتری نه‌تنها می‌توانید از مزایای چاپ مقاله و امتیاز آن در دفاع پایان‌نامه بهره‌مند شوید، بلکه در مصاحبه ورودی به مقطع دکتری و فوق دکتری چاپ مقاله امتیاز ویژه‌ای دارد.
  • دسترسی گسترده: پایان‌نامه‌ها در داخل دانشگاه‌ها نگه‌ داشته می‌شوند و خوانش گسترده‌ای ندارند، درحالی‌که با نشر مقالات در ژورنال‌های معتبر دسترسی گسترده‌ای برای تمامی محققین در سراسر جهان فراهم می‌شود.
  • تسویه حساب مقطع ارشد
  • تقویت رزومه مصاحبه دکتری
  • اپلای برای دانشگاه های خارجی
  • تقویت رزومه استخدامی
  • مجوز دفاع دکتری
  • تسویه حساب مقطع دکتری
  • انتشار نتایج ناب علمی پایان نامه و انتقال آن به جهانیان
  • معافیت سربازی

این موارد چند مزیت از مزایای بی‌شمار چاپ مقاله هستند و قطعاً نشر مقاله امتیازهای دیگری ازجمله امکان عضویت در بنیاد نخبگان، اخذ بورسیه تحصیلی، استخدام راحت‌تر در ادارات و مراکز دولتی و خصوصی و … خواهد داشت.

تفاوت‌های مقاله و پایان نامه
هدف از نگارش پایان‌نامه و مقاله
اولین تفاوت پایان‌نامه و مقاله در هدف از انجام آن شکل می‌گیرد. پایان‌نامه باهدف اخذ مدرک تحصیلی و ارزیابی میزان سواد دانشجو نوشته می‌شود. درحالی‌که هدف از ارائه مقاله، کمک به پیشرفت و بهبود سطح علمی است. در واقع مقاله جهت اثبات سطح علم و دانش و اخذ امتیاز مربوطه ارائه می شود.
مخاطبان پایان‌نامه و مقاله
مخاطب پایان‌نامه افراد متخصص و اساتید دانشگاهی است اما مقاله معمولاً قشر بیشتری از افراد جامعه را شامل می‌شود و مخاطبان آن داوران بین المللی و مخاطبان هم رشته هستند.
فرمت پایان‌نامه و مقاله
هر پایان‌نامه باید به فرمت دانشگاه مقصد نوشته شود و به‌صورت چاپ و صحافی شده به دانشگاه تحویل داده شود. فرمت مقاله بر اساس فرمت درخواستی مجله تنظیم‌شده و به‌صورت فایل ورد برای مجله ارسال می‌شود.
حجم پایان‌نامه و مقاله
اغلب پایان‌نامه‌ها بیشتر از 25000 کلمه را شامل می‌شوند و معمولاً محدودیتی برای حجم پایان‌نامه وجود ندارد؛ اما محدودیت تعداد کلمات برای مقالات که از طرف مجلات تعیین می‌شود اغلب 2500 تا 5000 کلمه است.

نوع ساختار
پایان نامه دارای فصول مختلف می باشد ولی مقاله به صورت فصل بندی نمی باشد و دارای بخش های مختلفی است.
ضمائم و شرح نتایج

در پایان نامه اگر از پرسشنامه استفاده شده است حتما باید در قسمت پیوست ها ارائه شود. ولی در مقاله نیازی به ارائه پرسشنامه و سایر ضمائم نمی‌باشد. همچنین در پایان نامه، شرح آزمایش ها و و نتایج به صورت مفصل الزامیست ولی در مقاله شرح نتایج صرفا در قالب نمودار و جدوال کفایت می کند.

الزامات
پایان نامه باید شرایط علمی را برآورده کند و در چارچوب خاصی نوشته شود. ممکن است این شرایط، دانشکاه با دانشگاه متفاوت باشد اما یک مقاله باید استانداردهای مجلات علمی را داشته باشد. این استاندارد ها به ژورنالی بستگی دارد که به آن سابمیت میشود.
داوران
در پایان نام معمولاً توسط اعضای کمیته منتخب هیئت رئیسه یا هیئت علمی دانشگاه انتخاب میشوند. ولی برای مقاله توسط هیئت داوران منتخب مجله بررسی می‌شود.
چکیده
طول چکیده پایان نامه بیشتر از مقاله ژورنالی است. (تقریباً بیش از 350 کلمه) ولی در چکیده باید با توجه به نشریه انتخابی نوشته شود و طول چکیده مقاله کمتر از پایان نامه است(حالت استاندارد 150 الی 250 کلمه).
مقدمه
مقدمه پایان نامه نیاز به توضیحات کامل و دقیق دارد ولی مقدمه مقاله نیاز به توضیحات صریح و مختصر دارد.
ادبیات
در پایان‌نامه به تحقیقات مفصل و بیان جزئیات دقیق پژوهش نیاز است ولی در مقاله فقط موارد ضروری بیان میشود و از پرداختن به حاشیه و جزئیات حذر میکنیم.
روش‌ها
در مورد روش تحقیق مفصل انجام شده در پایان نامه بحث کنید ولی در واقع فقط درباره روش خاص و آزمایشات انجام شده بحث کنید.
یافته‌ها
تمام یافته ها باید در پایان نامه ارائه شوند ولی فقط یافته های منتخب باید در یک مقاله ارائه شوند.
بحث و نتیجه گیری
پایان نامه نیاز به بحث کاملی در مورد نتایج و یافته ها دارد. یک مقاله نیاز به بحث مختصر درباره نتیجه دارد.
منابع
روش رفرنس دهی با توجه به اصول پایان نامه نویسی انجام میگیرد و تعداد منابع محدودیتی ندارند ولی در مقاله به ژورنال مقصد مربوط است و تعداد منابع باید محدود شوند (10 الی 30 رفرنس).

چگونه می‌توانیم پایان‌نامه را به مقاله تبدیل کنیم؟

برای تبدیل پایان‌نامه به مقاله باید اشراف کامل به پایان‌نامه و موضوع موردتحقیق داشت. برای شروع استخراج مقاله از پایان‌نامه از قسمت مقدمه آن آغاز می‌کنیم و تا انتهای مقاله پیش می‌رویم. چکیده آخرین قسمتی از مقاله است که بعد از آماده شدن متن مقاله نگارش می‌شود.
تعیین عنوان مقاله
عنوانی که برای مقاله استخراج‌شده از پایان‌نامه انتخاب می‌کنیم، لزوماً نباید عین عنوان پایان‌نامه باشد بلکه بسته به حجم نتایج پژوهش و اینکه چه تعداد مقاله می‌خواهید از پایان‌نامه خود استخراج‌کنید؛ می‌توانید عناوین مختلف و متفاوتی را برگزینید. عنوان انتخابی باید جذاب، گویا و بیانگر تغییرهای اصلی مقاله باشد. می‌توان گفت عنوان مقاله مهمترین قسمت مقاله می باشد که که معرف مقاله شماست و باعث دیده شدن یا نشدن مقاله شما می شود و همچنین باید طوری باشد که توانایی جذب داوران و سپس مخاطبان را داشته باشد. عنوان مقاله الزاما نباید همانند عنوان پایان نامه باشد و بایستی یک عنوان جذاب تر و کوتاه تر از پایان نامه استخراج شود. معمولا تعداد کلمات عنوان نباید بیشتر از 12 کلمه باشد همچنین عنوان باید توانایی نشان دادن متغیر های مقاله را داشته باشد. معمولا از یک پایان نامه، می تواند حداکثر تا 4 عنوان استخراج کرد اما این عدد در پایان نامه ها می تواند متفاوت باشد و بستگی به پژوهش های انجام شده در پایان نامه دارد. بهتر است عنوان پایان نامه را تغییر دهید، چون پایان نامه حجم وسیعی از اطلاعات را پوشش میدهد و شاید نتواند برای عنوان یک مقاله که از هدف خاصی پیروی میکند، مناسب باشد. عنوان باید مختصر و آموزنده باشد و از عبارات فنی و اختصارات استفاده نشود. عنوان باید در بردارنده چند کلمه کلیدی باشد. سعی کنید در انتخاب کلمات دقت لازم را انجام دهید تا عنوانی جذاب بنویسید. عنوان مناسب میتواند روی خوانندگان و داوران نشریه، تاثیر مثبت بگذارد. (عنوان استاندارد کوتاه و بین 6 الی 15 کلمه است).

اسامی نویسندگان
ترتیب نوشتن اسامی نویسندگان بسته به میزان مشارکت افراد است. در مقالات مستخرج از پایان‌نامه‌ها دانشجو به‌عنوان نویسنده اول و استاد راهنما در نقش نویسنده دوم ظاهر می‌شود. پس از نوشتن عنوان مقاله، نوبت به نگارش اسامی مؤلفین و محققین مقاله است. ترتیب نویسندگان بر اساس سهم نویسندگان از نوآوری و مشارکت Contribution آن‌ها صورت می‌گیرد. نفر اول بسیار مهم هست و معمولاً نام دانشجویی که پایان‌نامه را نوشته است به‌عنوان نفر قرار می‌گیرد مگر آنکه دانشجو از ادامه کار انصراف دهد.نوشتن افیلیشن (نشانی) نویسندگان مقاله افیلیشن یا وابستگی نویسندگان مقاله، باید نام دانشگاهی که نویسنده مقاله در آن مشغول به تحصیل یا فعالیت است نوشته شود. این افیلیشن معمولاً به‌صورت استاندارد هست و هر دانشگاهی استاندارد و قالب خاص خود را دارد.

چکیده و کلمات کلیدی
بعد از عنوان نوبت به چکیده مقاله می رسد. چکیده‌ای که برای مقاله استخراج‌شده از پایان‌نامه نوشته می‌شود، معمولاً کوتاه‌تر از چکیده پایان‌نامه است. چکیده این مقالات ممکن است خلاصه‌شده چکیده پایان‌نامه باشد. کلماتی که بیشترین ارتباط معنایی با مقاله رادارند و معرف مفاهیم و موضوعاتی است که محتوای مقاله پیرامون آن نگارش شده است. چکیده نقش مهمی در مقاله شما ایفا می کند به طوری که در مجلات داخلی اکثرا در خواست داده می شود تا آن را به انگلیسی ترجمه کنند و همچنین جز مواردی است که ادیتور مجله به آن بسیار اهمیت می دهد و بررسی می کند. می توانید چکیده پایان نامه خود را با کمی تغییر و به صورت بازنویسی شده استخراج کنید و بنویسید. چکیده ای باکیفیت محسوب می شود که دارای چند بخش اساسی مانند توضیح اهمیت تحقیق، چرایی تحقیق و ابزارها و روش های آن باشد. به نوعی می توان گفت چکیده مقاله، عصاره و فشرده کل مقاله می باشد. بخش چکیده بصورت خلاصه، نشان میدهد که هدف شما از این پژوهش چه بوده است و چه یافته های جدیدی را ارائه داده اید. در این بخش از اختصارات استفاده نکنید. چکیده یک مقاله، شرح مختصری از چشم انداز و هدف مقاله شماست و این نکته بسیار مهم است که چکیده شرح کوتاهی از تفسیر و نتیجه گیری، ارائه دهد. زمانی که میخواهید از چکیده پایان نامه استفاده کنید، تنها بخش هایی را استفاده کنید که مربوط به موضوع است، افعال به صورت گذشته و ماضی بعید باشد. در چکیده نیاز به منبع نویسی ندارید. (چکیده استاندارد بین 150 الی 250 کلمه است).

مقدمه
در این بخش مسئله تحقیق و ضرورت انجام آن و اهداف آن ازنظر بنیادی و کاربردی به‌صورت مختصر بیان می‌گردد. مقدمه باید یک منطق اساسی را در مقاله بیان کند و به خواننده نشان دهد که چرا این تحقیق ادامه منطقی گزارش‌های پیشین است. در مقدمه ابعاد و شرایط دقیق مسئله بیان می‌شود به‌عبارت‌دیگر مسئله چه چیزی است، چرا به وجود آمده و چه شرایطی باعث به وجود آمدن آن شده است. برای استخراج مقدمه مقاله باید به چند فصل از پایان نامه خود مراجعه کنید. درواقع چون مقدمه خود از سه قسمت تشکیل شده است بنابراین لازم است از بخش های مختلف پایان نامه استخراج شود. بند اول مقدمه معمولا با معرفی مسئله مورد نظر شروع می شود و شما باید فرضیه ای را که در عنوان مقاله آورده اید معرفی کنید و درباره آن توضیح دهید. بند دوم مقاله معمولا پیشینه پژوهش را تشکیل می دهد برای استخراج این بخش می توانید به فصل دوم پایان نامه خود مراجعه کنید چون معمولا پیشینه پژوهش و یا مرور ادبیات در این فصل نوشته می شود. در بند سوم مقدمه نیز شما به نوعی مخاطب را قانع می کنید که چرا تحقیق شما مهم است و ضرورت انجام آن توسط شما چه بوده است. یکی از چالش های مهم در استخراج مقاله از پایان نامه، بررسی جامع ادبیات بخش مقدمه پایان نامه و نحوه مختصر کردن مناسب این بخش برای معرفی به عنوان مقدمه مقاله ژورنالی است. متن مقدمه را به مطالب مربوط به زمینه سوالات و فرضیه های تحقیق محدود کنید. محتوای اضافی یا بخش هایی را که مستقیماً به دانش یا درک خوانندگان از سوال(های) تحقیق خاص یا موضوع (موضوعات) تحت تحقیق کمک نمی کنند، حذف کنید. با توصیف روشنی از سوالات، اهداف یا فرضیه هایی که تحقیقات شما را روشن می کنند، مقدمه را تمام کنید. برای بهتر شدن کار، میتوانید به مقالات مرتبط و جدیدالنشر چاپ شده استناد کنید. (مقدمه استاندارد حدود 2 صفحه است)

روش کار
بخش روش و متد پژوهش در پایان‌نامه مفصل آمده است. شما می‌بایست با ذکر مراحل اصلی و بخش‌های مهم درروش اجرای پژوهش‌ آن را خلاصه کنید. معمولاً این بخش در قالب نیم یا یک صفحه در مقاله ذکر می‌شود. قسمت روش شناسی مقاله خود را می توانید از متدلوژی پایان نامه خود استخراج کنید. اما در نظر داشته باشید ممکن است شما در پایان نامه خود در رابطه با چند فرضیه صحبت کرده باشید. اما بهتر است تمامی فرایض و نتایج را در قسمت روش شناسی مقاله خود نیاورید. در این قسمت ابتدا داده های تحقیقتان را مشخص می کنید و سپس ابزارها و آزمایش هایی که را که بر روی این داده ها انجام داده اید را شرح می دهید. این بخش برای آن است که اطلاعات کافی برای اینکه خوانندگان بتوانند نحوه جمع آوری و ارزیابی داده ها را درک کنند، به آنها انتقال دهیم. به جای ارائه جزئیات کامل درباره هر مرحله، خوانندگان را به کارهای قبلی مطالعه شده یا مطالب تکمیلی ارجاع دهید. بخش روش، در واقع نشان میدهد مسئله، چگونه مورد مطالعه قرار گرفته است. (بخش روش معمولا بین 2 الی 3 صفحه است).

نتایج
بخش نتایج پایان‌نامه تعیین می‌کند چه تعداد مقاله می‌توان از پایان‌نامه استخراج نمود. برای نگارش این بخش می‌توانید از فصل چهارم پایان‌نامه استفاده کنید. سعی کنید از یافته‌هایی استفاده نمایید که مربوط به فرضیه یا سؤال پژوهش شماست.در قسمت قبل به معرفی داده های خود پرداختید ولی در این قسمت به نتایج و یافته هایی که از متدلوژی کسب کردید به کمک نمودار و جداول شرح می دهید.برای استخراج این قسمت باید به فصل چهارم از پایان نامه خود مراجعه کنید. سعی کنید نمودارها و جداولی که استفاده می کنید توسط یک نرم افزار خوب و با کیفیت ترسیم شده باشند.
بحث و نتیجه‌گیری
ازجمله مهم‌ترین بخش‌های یک مقاله است. نوع نتیجه‌گیری به مهارت و تسلط پژوهشگر بستگی دارد حجم این بخش بسته به سؤالات و فرضیات مقاله متفاوت خواهد بود و به شکل متمرکز ارتباط بین مقدمه و نتایج را بیان می‌کند. نتیجه‌گیری خوب از مقاله به پذیرش راحت‌تر مقاله کمک می‌کند. بحث و نتیجه گیری آخرین بخش مقاله است که پزوهشگران معمولا یک اشتباه بزرگ در استخراج این قسمت انجام می دهند و آن این است که مطالبی را که در قسمت چکیده و مقدمه نوشته اند را تکرار می کنند و یا آن ها را به نحوی با تغییر جملات بازنویسی می کنند. در حالیکه در این قسمت شما باید علاوه بر بیان نظرات خود درخصوص پژوهش انجام گرفته شده و همچنین یک نتیجه گیری با کیفیت که در حکم مهر تایید برای تحقیق شما باشد، استخراج کنید. داوران مجلات معمولا برای این قسمت ارزش خاصی قائل هستند بنابراین در نگارش آن نهایت تلاش خود را انجام دهید. در انتخاب تجزیه و تحلیل برای گنجاندن در بخش نتایج، گزینشی عمل کنید و فقط مهمترین موارد را گزارش دهید. اگرچه یک رویکرد بی طرفانه برای جلوگیری از حذف داده های مطالعه مهم است، اما گزارش هر تحلیلی که ممکن است برای پایان نامه انجام شده باشد، در فضای محدود مقاله، مناسب نیست. درعوض، اطمینان حاصل کنید که نتایج مستقیماً برای پاسخ دادن به سوالات یا فرضیه های اصلی تحقیق شما سامان دهی شوند و تحلیل های جانبی را حذف کنید(یا آنها را به عنوان مواد تکمیلی درج می کنید). در شناسایی تجزیه و تحلیل های اولیه، ثانویه و هرگونه اکتشافی طوری بنویسید که هدفتان واضح باشد. این بخش باید به سوال "چه چیزی پیدا کرده اید؟" پاسخ دهد. مطابق تجزیه و تحلیل و نتایجی که گزارش می کنید، بحث را تنظیم کنید. بررسی کنید که تفسیر و کاربرد شما از یافته ها مناسب است و فراتر از داده ها را جمع نکنید. یک بخش بعنوان بحث قوی، نظر به محدودیت های اندازه گیری و سایر ملاحظات خاص مطالعه باید مورد اجماع، واگرایی و مقایسه با کارهای مشابه قبلی قرار بگیرد. بحث در مورد نتایج بدست آمده است اما نباید بخش نتایج را دوباره تکرار کنید. بخش بحث بسیار مهم است و باید داده های خود را در این بخش ارائه کنید.(بخش بحث میانگین بین 4 الی 6 صفحه خواهد بود)

رفرنس
آخرین بخش یک مقاله علمی را رفرنس‌های آن تشکیل می‌دهد. تمامی منابعی که در متن مقاله از آن‌ها استفاده‌شده است را باید در انتهای مقاله به‌صورت کامل جمع‌آوری کرد. منابع مقاله معمولا همانند منابع پایان نامه خواهد بود با این تفاوت که شاید مطالبی را در پایان نامه آورده باشید که در مقاله استخراجی تان آن موارد را حذف کرده باشید بنابراین منابع آن قسمت را نیز باید از قسمت رفرنس های خود خارج کنید. همچنین تعداد رفرنس های مقاله نیز همانند پایان نامه نباید به طور مفصل و با تعداد زیاد آورده شوند. سبک رفرنس دهی مقاله تان را هم باید طبق دستورالعمل مجله مشخص کنید. به جای ارائه لیست جامعی از منابعی که در پایان نامه استفاده شده است، فقط مهمترین و جدید ترین منابع (مثلاً از نظر تئوریک جدید النشر) را به ویژه در مقدمه و بررسی ادبیات ذکر کنید. اطمینان حاصل کنید که آثاری که ذکر می کنید به دانش خوانندگان در مورد موضوع خاص و درک و زمینه سازی تحقیقات شما کمک کند. استناد به بررسی ها و متاآنالیزها می تواند خوانندگان علاقه مند را به ادبیات گسترده تری رهنمون کند، در حالی که راهی اقتصادی برای مراجعه به مطالعات قبلی فراهم می سازد. (تعداد استاندارد منابع بین 10 الی 30 رفرنس میباشد).

جداول و شکل ها:
اطمینان حاصل کنید که جداول یا شکل های ارائه شده واقعا ضروری و در جای مناسب هستند و محتوای ارائه شده در متن را دوباره عینا تولید نمی کنند. شکل ها و جداول بسیار مهم هستند و میتوانند براحتی هدف شما را با کمترین کلمات به خوانندگان انتقال دهند. (بستگی به موضوع دارد اما معمولا بین 6 الی 8 مورد جدول، نمودار و شکل مناسب خواهد بود).

پس از استخراج مقاله بر اساس ساختار کلی، می‌توان آن را به فرمت مجله درخواستی نیز تغییر داد. همان‌طور که عرض شد با استخراج یک ساختار کلی از مقاله را خواهید داشت و با انتخاب مجله می‌توان آن مقاله را بر اساس دستورالعمل اعلامی مجله فرمت بندی کرد. البته در نظر داشته باشید شما می‌توانید در ابتدا نیز یک مجله را انتخاب کرده و استخراج مقاله را از ابتدا بر اساس دستورالعمل اعلامی آن مجله انجام دهید. بعد از اینکه پایان نامه خود را تبدیل به مقاله کردید حال نوبت آن است که با توجه به اهداف خود و اینکه چرا می خواهید در مجلات داخلی یا خارجی مقاله چاپ کنید به انتخاب یک مجله مناسب که اسکوپ آن با عنوان و موضوع مقاله تان همخوانی داشته باشد می پردازید. پس از انتخاب مجله و مطالعه دقیق آن و بررسی شرایط مربوطه می توانید باقی مراحل را به ترتیب زیر طی کنید:

  • ویراستاری تخصصی مقاله 
  • رفع سرقت ادبی و پارافریز مقاله
  • فرمت بندی مقاله
  • ترجمه تخصصی مقاله (در صورت لزوم)
  • سابمیت مقاله به مجله
  • مشاهده چند نمونه مقاله و مطالعه آنها

تبدیل پایان نامه به مقاله چه اهمیتی دارد؟
تبدیل پایان نامه به مقاله که اصطلاحا استخراج مقاله نام دارد مزایای زیادی دارد که به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم. بسیاری از دانشجویان می خواهند پایان نامه ای را که برای گردآوری آن سال ها زحمت کشیده اند با تبدیل کردن به مقاله و بعد ترجمه مقاله آن را جاودان سازند. از طرفی مجلات برای پذیرش و چاپ مقاله، معمولا فرمت خاصی را قبول می کنند و به همین خاطر نمی توان پایان نامه را به همان حالت مستقیما به مجله ارسال کرد بنابراین لازم است تا آن را ابتدا به فرمت مقاله تبدیل و سپس اقدام به سابمیت مقاله شود. برای استخراج مقاله می بایست از یک متخصص با تجربه در این زمینه بهره ببرید تا یک مقاله باکیفیت و حرفه ای از پایان نامه تان استخراج شود. می توان گفت تعداد استخراج مقاله بستگی به نتایج پایان نامه شما دارد ولی از یک پایان نامه امکان استخراج حداقل 2 مقاله و حداکثر 4 مقاله وجود دارد.

چه کار کنیم تا کیفیت مقاله‌های استخراجی افزایش یابد؟

کیفیت استخراج شما بستگی به مواردی دارد که شما در حین استخراج آن ها را رعایت می کنید که به برخی از این موارد در ذیل اشاره می کنیم:

  • سعی کنید عنوان انتخابی تان به روز بوده و یا حداقل امکان به روز رسانی را داشته باشد.
  •  اصل مختصرنویسی را در استخراج مقاله رعایت کنید. به یاد داشته باشید در مقاله همواره محدودیت های نوشتاری و تعداد کلمات وجود دارد.
  • قبل از استخراج مقاله بهتر است مجله موردنظر خود را انتخاب کرده و طبق راهنمای نویسندگان و دستورالعمل های موجود در آن عمل کنید.
  • بهتر است چند نمونه مقاله پژوهشی را قبل از نگارش مقاله از طریق دانلود مقالات ISI یا منابع فارسی مثل پایگاه مقالات جهاد دانشگاهی را مطالعه کنید.
  • ایجاد انسجام و یکپارچگی در بخش های مختلف مقاله خود را فراموش نکنید تا کیفیت مقاله مستخرج شده از پایان نامه افت نکند.

مدت زمان پذیرش مقاله

مدت زمان چاپ مقاله برای مجلات مختلف، متفاوت است. و این دوره زمانی از مجله‌ای به مجله‌ای دیگر متفاوت است. این مدت زمان بستگی به زمان سابمیت مقاله، رشته و مجله دارد. بعضی مجلات در سایت خود در مورد فرآیند تصمیم‌گیری در مورد مقالات و مدت زمان چاپ مقاله به طور مفصل توضیح داده‌اند. چاپ مقاله برای بسیاری از محققان یک تجربه‌ی پر از استرس است. به ویژه اگر مجله‌ای پروسه پییر ریویو (Peer review) داشته باشد، این استرس بیشتر می‌شود. دانیل هیملشتاین از دانشگاه کالیفرنیا، تاریخ سابمیت و اکسپت تمام مقالات موجود در پایگاه داده پاب‌مِد PubMed را تجزیه و تحلیل کرد و دریافت که میانگین زمان بین سابمیت و ارسال مقاله به مجله و پذیرش مقاله در 30 سال گذشته تقریباً 100 روز بوده است. و تحقیقات نشان داد که تاخیرات طولانی‌تر برای چاپ مقاله در مجلات محبوب‌تر، برای نویسندگان یک امر مرسوم و متداول است. در طول دهه گذشته زمان چاپ مقاله در مجله Nature از 85 روز به 150 روز افزایش یافته است و در مجله علمی  PLoS ONE این مدت زمان از 37 روز به 125 روز افزایش یافت. در بعضی زمینه‌ها و رشته‌ها مدت زمان چاپ مقاله کمتر است. مدت زمان داوری برای مجلات مختلف، متفاوت است. و این مدت بسته به مجله، زمان ارسال و رشته متفاوت است. برای اطلاع دقیق‌تر بهتر است از همکاران و دوستان و اساتید خود که قبلاً با مجلات مدنظر شما کار کرده‌اند، در مورد داوری و مدت زمان آن سوال کنید. اما به طور کلی مدت زمان داوری مجلات مربوط به رشته‌های پزشکی 30 تا 60 روز و این مدت برای رشته‌های علوم انسانی از 30 روز تا 90 روز طول می‌کشد.  پاسخ به یک مقاله که تجدیدنظر شده و ارسال شده است، معمولاً سریع‌تر است، اما نه همیشه. طولانی شدن مدت زمان داوری بیشتر به دلیل طولانی شدن فرآیند پییر ریویو است. این به این دلیل است که داوران بیشتر مجلات، استادانی هستند که در کنار داوری مشغول به کار تحقیقاتی خود نیز هستند. و آن‌ها تمام زمان خود را به بررسی مقالات و داوری آن‌ها اختصاص نمی‌دهند. وقتی مقاله خود را سابمیت کردید، صبور باشید. اما اگر فکر می‌کنید زمان داوری خیلی طولانی‌تر از حد نرمال شده، شما می‌توانید کاملاً مودبانه از طریق ایمیل از ادیتور مجله در مورد وضعیت مقاله خود بپرسید. اگر شرایط خاصی دارید و به امتیاز مقاله در رزومه کاری و تحصیلی خود برای ارتقا کاری و یا ادامه تحصیل خود احتیاج دارید، در ایمیل خود آن را ذکر کنید. اگر داوران در مورد شرایط شما مطلع باشند، ممکن است فرآیند داوری را تسریع بخشند.

مشاوره و انجام خدمات استخراج مقاله از پایان‌نامه

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر دفعه اولتان هست که می‌خواهید مقاله استخراج‌کنید و یا علم کافی در نوشتن مقاله ندارید به‌هیچ‌وجه این کار را شخصاً به‌تنهایی انجام ندهید چراکه عاقبتی جز هدر رفتن زمان و ریجکت مقاله از مجلات نخواهد داشت. در عوض می‌توانید کار خود را به محققین متخصص در رشته تحصیلی‌تان بسپارید تا باسابقه فعالیتی که این افراد دارند در زمان کوتاه‌تری مقاله‌ای باکیفیت بالا استخراج نمایند. تیم پژوهشی ما حاضر است در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کیفیت عالی و ارائه تضمین، کلیه خدمات استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری شما را از انتخاب عنوان تا پذیرش و چاپ همایش یا ژورنال، انجام داده و پشتیبانی نماید. 

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0