مشاوره و انجام خدمات نگارش و پذیرش مقاله ISI

دسته بندی :

نویسنده : -

تاریخ درج :

حجم فایل : -

در عالم پژوهش و تحقیقات حرفه‌ای که اساتید دانشگاه‌ها، پژوهشگران و دانشجویان با آن سر و کار دارند، علاوه بر مقالات داخلی و علمی- پژوهشی با نوع دیگری از مقالات به نام مقالات ISI هم روبرو می‌شویم که تاثیر بالایی در رزومه علمی این دسته از افراد دارد.بنابراین برای شروع کار لازم است بدانیم این مقالات چه هستند؟ چگونه نگارش می‌شوند؟ و فرآیند اخذ هزینه، داوری، پذیرش و چاپ آنها چگونه است؟
مشاوره و انجام خدمات نگارش و پذیرش مقاله ISI

مشاوره و انجام خدمات نگارش و پذیرش مقاله ISI
در عالم پژوهش و تحقیقات حرفه‌ای که اساتید دانشگاه‌ها، پژوهشگران و دانشجویان با آن سر و کار دارند، علاوه بر مقالات داخلی و علمی- پژوهشی با نوع دیگری از مقالات به نام مقالات ISI هم روبرو می‌شویم که تاثیر بالایی در رزومه علمی این دسته از افراد دارد.گسترش روز افزون علوم و فناوری‌های جدید، توجه به معیارهای ارزش گذاری تحقیقات، پژوهش ها و ژورنال ها را تبدیل به امری حائز اهمیت کرده است. همچنین نگارش مقاله با استانداردهای جهانی و چاپ آن در ژورنال‌های معتبر علمی-پژوهشی امروزه تبدیل به یکی از شایستگی های آکادمیک دانشجویان شده و دانشگاه ها برای مقاطع مختلف داشتن مقاله با این استانداردهای جهانی را یک منبع ارزیابی برای پذیرش دانشجو قرار داده اند.
بنابراین برای شروع کار لازم است بدانیم این مقالات چه هستند؟ چگونه نگارش می‌شوند؟ و فرآیند اخذ هزینه، داوری، پذیرش و چاپ آنها چگونه است؟

آی اس آی یا ISI به چه معناست؟

برای آشنایی بیشتر با مقاله ISI باید ابتدا با مفهوم لغت ISI و نقشی که دارد آشنا شوید. ISI مخفف Institute for Scientific Information به معنای موسسه اطلاعات علمی است. این موسسه در سال ۱۹۶۰ توسط فردی به نام یوجین گارفیلد تاسیش شد و سپس در سال ۱۹۹۲ از سوی موسسه علمی تامسون خریداری شد و همه آن را به نام Thomson ISI می‌شناسند. کار این موسسه ارائه خدمات مربوط به چاپ مقاله و نشریات است. لغت ISI برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و یا دکتری کاملا آشنا است چرا که برای پیشرفت در مقطع تحصیلی و افزایش رتبه علمی‌شان نیاز دارند تا مقالات علمی خود را به این موسسه ارسال کرده و پذیرفته شوند. تمامی مقالات ISI به زبان انگلیسی نوشته می­‌شوند، بنابراین نویسندگان مقالات باید اطلاعات و دانش قوی در نگارش مقاله به زبان انگلیسی داشته باشند.

بنیان‌گذاران ISI چه کسانی هستند؟

یوجین گارفیلد (Eugene Garfield) بنیان‌گذار و موسس ISI است. وی که دکترای زبان‌شناسی را در سال ۱۹۶۱ از دانشگاه پنسیلوانیا گرفته بود، در سال ۱۹۵۶، این موسسه را بنیان‌ نهاد و تا سال ۱۹۹۲ نیز، مدیریت آن را بر عهده داشت. در همین سال، موسسه علمی تامسون (تامسون رویترز) این بنیاد را خریداری کرد و هم اکنون، نام  Thomson Scientific را بر خود دارد. اگر چه با عنوان پیشین ISI  شناخته می‌شود. در حال حاضر بنیاد تامسون رویترز، صاحب غول رسانه‌ای رویترز، مالک این موسسه است و در واقع، ISI بخشی از Healthcare & Science شرکت تامسون رویترز است.

مقالات ISI چیست؟

در دنیای پژوهش و مقاله‌نویسی هم مانند هر زمینه دیگری نیاز به وجود معیار و بستری است که دست به رتبه‌بندی و سنجش میزان اعتبار آثار منتشرشده از سوی دانشجویان، اساتید و به‌طور کلی محققان بزند. همان‌طور که قبل‌تر هم گفته شد در دنیای علم، موسسه‌ای به نام ISI یا موسسه اطلاعات علمی(institute for scientific information) وجود دارد که سعی می‌کند، مقالات علمی در حوزه‌های مختلف را از نظر اعتبار بررسی کند و خدماتی در زمینه نمایه‌سازی مجلات و مقالات ارزشمند ارائه نماید. شیوه کار این موسسه به این شرح است که به‌طور سالیانه اقدام به بررسی مجلات انگلیسی‌زبان می‌کند و اگر مجلات با معیارهایش سازگاری داشته باشند، آنها را به عنوان نشریه‌هایی معتبر معرفی می‌کند و به فهرست خود اضافه می‌نماید. بیش از ۱۵۰۰ مجله در هر سال به فهرست این موسسه اضافه می‌شود.در حال حاضر، چیزی در حدود ۲۰هزار مجله در پایگاه ISI نمایه شده‌اند.مجله‌ای که ISI می‌شود، مقالاتی خواهد داشت که از آنها به عنوان مقالات ISI یاد می‌شود. داشتن مقالاتی با این عنوان برای نگارنده آنها ارزش و اعتبار زیادی به همراه می‌آورد. کسی که در رزومه حرفه‌ای خود دارای چنین مقالاتی باشد، در موقعیت‌های مختلف مورد توجه قرار می‌گیرد. مثلا برای شرکت در آزمون‌های مصاحبه دکتری یا پست‌دکتری، در هنگام پذیرش برای دانشگاه‌های خارجی و موارد متعدد دیگر، داشتن مقالات ISI به رزومه افراد وجاهت و اعتبار می‌دهد. پس مقاله ISI، مقاله‌ای است که در مجله‌ای به چاپ رسیده که از سوی موسسه‌ ISI پذیرش شده است.

ویژگی‌های مقاله ISI چیست؟

برای نگارش مقاله‌ای که از سوی ژورنال علمی معتبری پذیرفته شود، نیاز به رعایت نکاتی وجود دارد.

  • انتخاب موضوع قابل‌اعتنا و مهم؛
  • نگارش درست و اصولی مقاله؛
  • پرداخت درست به عناوین مقاله و داشتن نوآوری در مطرح‌کردن موضوع؛
  • داشتن نتایج و جمع‌بندی‌های مناسب؛
  • استفاده از منابع معتبر و استناددهی صحیح به آنها؛
  • رعایت نکات مرتبط با ارسال مقاله به مجله موردنظر.

برای شروع نگارش مقاله‌ای که قرار است از سوی مجله‌ای معتبر و نمایه‌شده در پایگاه ISI به چاپ برسد، باید موضوعی مهم و قابل‌اعتنا انتخاب شود.بعد از اینکه موضوع مشخص شد و تحقیقات پیرامون آن پیش رفت، باید دست به نگارش اثر زد. نگارش صحیح و مناسب مقاله به زبان انگلیسی بسیار مهم‌ است؛ چون حتی اگر محتوای علمی پژوهش و مقاله‌تان بسیار درست و مناسب باشد اما نتوان آن را به شکل و شیوه‌ای مناسب به زبان انگلیسی ترجمه کرد، در رسیدن به نتیجه مطلوب یعنی پذیرش از سوی مجلات ISI باز باز خواهیم ماند. یکی از مهم‌ترین ابعاد نگارش مقاله خارجی، رعایت اصول نگارشی و دستوری و البته محتوایی انگلیسی در ترجمه مقاله است. اگر خودتان هم به زبان انگلیسی واقف نیستید، باید از مترجمان و موسسات خبره‌ای کمک بگیرید که توانایی و تجربه کافی در عرصه ترجمه دارند.روایت روند تحقیقات و پرداخت محتوا هم بسیار حائز اهمیت است. در بسیاری از مواقع، لکنتی که در ارائه نتایج و بسط‌ دادن به موضوع در مقالات وجود دارد، مانع از پذیرش آنها در مجلات معتبر می‌شود. بعد از اینکه بدنه و نتایج پژوهش به‌خوبی در مقاله منعکس می‌شود، نوبت به رعایت ساختار مجلات موردنظر و در نظرگرفتن استناددهی صحیح می‌رسد. باید بتوانید منابع و مآخذ معتبری برای متن مقاله خود پیدا کنید و در نگارش و چارچوب‌بندی بخش‌های مختلف کار هم از دستورالعمل‌های موردنظر مجله موردنظرتان کاملا پیروی کنید. شیوه ارسال و نکات مرتبط با آن را یاد بگیرید و به‌دقت پیگیری کنید. در این صورت است که احتمال پذیرش مقاله و نشر آن در مجله‌ای ISI میسر و شدنی خواهد بود.

انواع مقالات ISI

نکته مهمی درباره مقالات ISI وجود دارد که باید بدانید. به‌طور کلی، به تمام ژورنال‌هایی که در پایگاه موسسه تامسون رویترز نمایه می‌شوند، ISI  می‌گویند. اما نمایه‌ها به دو دسته‌بندی تقسیم می‌شوند:

  • مجلات ISI که دارای ضریب‌تاثیر یا ایمپکت‌ فکتور (impact factor) هستند و به آنها JCR گفته می‌شود؛
  • مجلات ISI-listed که فاقد ضریب‌تاثیرهستند.


ضریب تاثیر Impact Factor چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

ملاکی که موسسه تامپسون رویترز برای ارزش دهی به مجلات ISI استفاده می کند، ایمپکت فاکتور (IF) و یا ضریب تاثیر نام دارد و به صورت میانگین تعداد دفعاتی که به مقالات یک مجله در دو سال قبل رفرنس داده شده است، تعریف می گردد. بالاتر بودن ایمپکت فاکتور یک مجله بدین معناست که مقالات این مجله به طور میانگین توسط مقالات بیشتری مورد ارجاع قرار گرفته اند و بنابراین این مجله در بین محققان از اعتبار بیشتری برخوردار بوده است و بیشتر مورد استناد قرار گرفت است. ضریب‌تاثیر معیاری است که به واسطه آن، تعداد استنادات یا همان مرجع‌خوردن‌های مقالات یک ژورنال را به‌طور میانگین نشان می‌دهند. هر چقدر که این شاخص بیشتر باشد، ارزش و اعتبار مجله هم بالاتر خواهد رفت. چون بالابودن شاخص ضریب‌تاثیر برای هر ژورنال نشان می‌دهد که تعداد سایتیشن‌ها (citation) یا همان استناد مقالات دیگر به مقالات موجود در مجله زیاد بوده است. مجلات JCR به‌طور سخت‌گیرانه‌تری اقدام به پذیرش مقالات می‌کنند. ارزش یک مقاله ISI بر مبنای میزان تاثیر آن بر مقالات بعدی تعیین می شود. براساس تحقیقات انجام شده، مقالاتی که در حوزه خود موثرتر بوده اند به دفعات بیشتری مورد استناد قرار گرفته اند. ضریب تاثیر(Impact Factor) اولین بار در سال 1995 توسط گارفیلد بنیان‌گذار موسسه ISI مطرح شد که میانگین تعداد ارجاعات به یک‌ مقاله ISI در یک مجله علمی در طول یک دوره زمانی معین‌ تعریف‌ شده ‌است. اگر یک ژورنال در سال 2012 ضریب تاثیر 3 داشته باشد، آنگاه مقالات منتشر شده آن در سال های 2010 و 2009 بطور میانگین، 3 بار در سال 2012 مورد ارجاع قرار گرفته اند. ضریب تاثیر یک ژورنال در سال 2012 به روش زیر محاسبه می شود. A : تعداد دفعاتی که مقالات منتشر شده در 2009 و2010 توسط ژورنال های نمایه شده در سال 2012 مورد استناد (ارجاع) قرار گرفته اند. B : تعداد کل ” مقاله های قابل ارجاع” آن نشریه در سال های 2009 و 2010 ضریب تاثیر 2008 = A/B
به این ترتیب میانگین فراوانی استناد به یک مقاله در مجله مورد نظر محاسبه می‌گردد. به عبارت دیگر و در یک نمای ساده، Impact Factor بیان‌گر آن است که به طور متوسط، هرمقاله منتشر شده در یک مجله چند بار مورد ارجاع قرار گرفته است. (در یک بازه زمانی دو ساله).

مزایای چاپ مقاله ISI چیست؟

  • کسب نمرات بهتر در دفاع از پایان‌نامه و تِز در دوران تحصیلات تکمیلی
  • ارتقای درجه اساتید با داشتن تعداد مشخصی از مقالات ISI
  • افزایش شان و اعتبار حرفه‌ای ومعرفی به عنوان چهره‌ای قابل اعتماد در آن تخصص و حرفه
  • افزایش امکان توسعه همکاری‌ها میان افراد و شرکت‌های مختلف از طریق حضور در مجلات معتبر و میسر شدن زمینه تولید و ساخت ایده‌ها و به‌کارگیری عملی نظرات
  • آسان‌تر شدن مسیر اخذ پذیرش در مقطع دکتری
  • اخذ بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های معتبر بین المللی در سراسر جهان
  • استخدام در تمامی ادارات و سایر مراکز دولتی و خصوصی
  • اخذ پذیرش هیأت علمی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی
  • افزایش امکان ادامه تحصیل در رشته و دانشگاه دلخواه در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بدون کنکور
  • عضویت در بنیاد ملی نخبگان
  • شناخته شدن به عنوان یک متخصص در یک زمینه خاص
  • دریافت پروژه‌های تحقیقاتی با درآمد بسیار بالا
  • حس افتخار و اعتماد به نفس در نویسندگان مقالات
  • نظریه پردازی و بیان دیدگاه‌های شخصی در زمینه‌های تخصصی
  • ارائه تحقیقات و مطالعات انجام شده به نام نویسندگان و حفظ حقوق آنها
  • ارائه دستاوردهای تحقیقاتی و علمی به بسیاری از مردم در سراسر جهان

صفر تا صد نوشتن مقاله ISI

  • عنوان مقاله ISI

عنوان مقاله باید کوتاه، شفاف و دارای کلمات کلیدی پژوهشی باشد. عنوان نباید بیشتر از ۲۰ کلمه باشد در این صورت نمره ارزشیابی مقاله ISI را کاهش می‌دهد. عنوان مقاله باید چیزی را بیان کند که قرار است حین انجام پژوهش بدست آید و بتواند با کمترین تعداد کلمات، محتوای مقاله را گزارش کند. به اشتباهات املایی و دستوری در عنوان مقاله ISI دقت داشته باشید. لازم است که در عنوان مقاله سه جز اصلی، متغیرهای به کار رفته، نوع ارتباط بین متغیرها و جامعه هدف مطرح شود. در پژوهش­‌های تجربی و شبه آزمایشی، لازم است که متغیرهای مستقل و وابسته در عنوان مقاله موجود باشند.

  • چکیده مقاله ISI

چکیده که برگردان لغت انگلیسی Abstract است یکی از مهم ­ترین بخش‌­های یک مقاله ISI است و باید بسیار قوی و دقیق نوشته شود. ضمن اینکه اطلاعات کلی درباره تمام مراحل کار را در اختیار بگذارد. چکیده‌ها خوانا و عاری از هرگونه ابهامی نوشته می‌شوند. در این بخش به عنوان، روش انجام کار، مراحل آن و در نهایت نتایج به‌دست آمده به طور مختصر و مفید اشاره می‌شود. چکیده یک مقاله ISI را در یک پاراگراف، یا حداکثر ۲۵۰ کلمه  بنویسید. ابتدا باید با متن مقاله و موضوع پژوهش آشنایی کامل داشته باشید؛ مطالب اصلی را از سایر مطالب جدا کنید؛ نکات اصلی متن مقاله را یادداشت کنید؛ یک پیش‌نویس از چکیده مقاله تهیه کنید؛ پیش‌نویس را بازخوانی کرده و در صورت نیاز اصلاح و ویرایش کنید و چکیده نهایی را بنویسید. به طور کلی دو نوع چکیده به شرح زیر وجود دارند:

توصیفی: چکیده‌های توصیفی در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی یا روانشناسی به کار می‌روند. این نوع چکیده ها حدود 50 تا 100 کلمه هستند. ساختار یک چکیده توصیفی به طور کلی به شرح زیر است: تاریخ، هدف، محدوده تحقیق

اطلاعاتی: چکیده‌های اطلاعاتی معمولاً در مقالات مهندسی، علوم یا روانشناسی استفاده می‌شوند و تمام استدلال های اصلی و نتایج مهم را ارائه می‌دهند. این چکیده‌ها حدود 200 کلمه دارد و شامل بخش‌های زیر است: تاریخ، هدف، روش (متد)، یافته‌ها و نتایج.

  • کلمات کلیدی

کلیدواژه‌ها بین ۳ تا ۵ کلمه هستند و باید با ویرگول از یکدیگر جدا شوند. در این قسمت کلماتی را از عنوان مقاله انتخاب کنید که خواننده ممکن است برای جستجوی مقالاتی با موضوع شما آنها را انتخاب کند. با این کار است که می‌توانید احتمال خوانده‌شدن مقاله‌تان را افزایش بدهید.

  •  مقدمه مقاله ISI

همانند سایر مقالات ، مقدمه مقاله ISI نیز باید طوری نوشته شود که مخاطب را به خواندن مطلب ترغیب نماید. ابتدا موضوع مقاله خود را از قول منابع معتبر تعریف کنید. هرچه این منبع معتبرتر باشد خواننده بیشتر به خواندن آن علاقه‌مند می‌‌شود. پس از آن با طرح سوال و جواب از پژوهش‌های محققان دیگر پژوهش خود را توضیح بدهید. در تمامی این قسمت­‌ها قیدکردن ترتیب سال­‌های انجام پژوهش‌­های قبلی الزامی است. بسیار مهم است که بتوانید پژوهش‌های قبلی را کامل و با رفرنس‌دهی به مرجع مربوطه توضیح دهید در غیر این صورت مقاله شما اعتبار کافی برای مقاله ISI را نخواهد داشت.

  • بیان مساله

این بخش حدود ۲ تا ۳ خط از چکیده را در بر می‌گیرد و با مقدمه آغاز می­‌شود. در این بخش مساله را به شکل سوالی و بدون ابهام مطرح کنید. در بیان مساله از به کاربردن اصطلاحات و واژگان ارزشی خودداری نمایید.بیان مشکلات و مسائل مرتبط با موضوع؛ طرح سوالات و فرضیات؛ اهمیت موضوع با اشاره به عواقب منفی توجه نکردن به نتایج مثبت اجرای آن از مراحل نگارش بیان مسئله است. همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد باید بر تحقیقات پیشین نیز مروری انجام گیرد. دقت داشته باشید که در مقدمه مقاله ISI به طور مکرر از یک نفر نام نبرید چرا که در این صورت به نظر می‌رسد که از منابع اندکی بهره برده‌اید.

  • روش تحقیق

در این بخش نیز باید حدود ۲ تا ۳ خط به نوع، محل، دوره، جامعه تحقیق، روش انتخاب حجم نمونه و نوع آزمون آماری اشاره شود. یک محقق فقط با تکیه بر روش تحقیقاتی است که می­تواند حرف و ایده خود را اثبات کند.در این بخش تمام کارهایی بیان می‌­شود که محقق برای نوشتن مقاله انجام داده است؛ مثلا موادی که به کار برده یا نمونه­‌هایی که برای یک کار گرفته شده است. روش تحقیق برای چاپ مقاله ISI بسیار مهم است. برای نوشتن روش تحقیق حتما با متخصصین آمار مشورت کنید. در مطالعات آزمایشگاهی اصولا حجم کار علمی بالاست و در نتیجه مراحل مختلفی برای تحقیق و پژوهش انجام می‌گیرد. در نتیجه می‌­توان بین یک ستون تا دو صفحه برای آن در مقاله در نظر گرفت.

  • نتایج تحقیق

این قسمت نیز حدود ۳ تا ۴ جمله از چکیده را شامل می‌شود و حاوی نتایج فرضیه‌­های تایید یا ردشده است. در این بخش از مقاله ISI نیز باید به نتایج فردی و نتایجی که قبلا در پژوهش‌­های مرتبط با موضوع انجام شده اشاره شود. این نتایج باید کامل و خوانا بیان شوند. در قسمت نتایج تحقیق، نویسنده دستاوردهای خود را با محققان دیگر مقایسه می­‌کند. برای بالا بردن اعتبار علمی مقاله ISI بهتر است در این بخش تا جایی که می‌توانید به بحث درباره پژوهش‌های تازه و به‌روز بپردازید. همچنین محدودیت­‌های پژوهش را ذکر کنید و برای پژوهش‌های آینده پیشنهاداتی ارائه دهید.

  • تقدیر و تشکر

این بخش کاملا اختیاری است و الزامی برای انجام این کار وجود ندارد. بهتر است در انتهای مقاله پیش از اعلام منابع قرار بگیرد. می­ توانید در آخر مقاله خود در چند جمله کوتاه از اساتید، افراد یا موسسات علمی که شما را در نگارش این مقاله یاری کرده اند تشکر کنید.

  • پیشنهادات و منابع

همانطور که در آخر تمام ملاقات، کتاب­‌ها و نوشته ‌ها به منابع آن­ها اشاره می‌­شود، رفرنس یا منابع یکی از مهم‌ترین و اصلی­‌ترین بخش­‌ها در نوشتن یک مقاله ISI محسوب می­‌شود. منابع باید کاملا دقیق و به سبک APA نوشته شوند و هیچ نکته‌ای از جمله نام نویسنده، تعداد صفحات و نام مجله از قلم نیافتد. کوچک­‌ترین ایرادی در این بخش می­تواند اعتبار مقاله شما را برای پذیرفته شدن بعنوان یک مقاله ISI از بین ببرد. در نهایت باید این نکته را در نظر داشته باشید که محتوای مقاله ISI شما باید طوری تنظیم شود که تمامی بخش‌های آن از جمله صفحه اول، چکیده، متن اصلی، فهرست منابع و جداول بیشتر از ۱۵ صفحه نشوند.

هزینه نوشتن مقاله ISI چقدر است؟

هزینه نوشتن مقاله ISI رقمی کلی و مشخص ندارد. در واقع، برای اینکه بتوانید مقاله‌ای را تهیه و در قالب ISI در مجله‌ای معتبر به چاپ برسانید، امکان دارد که درگیر هزینه‌های متفاوتی شوید که بسته به خودتان و توانایی‌هایتان در زمینه تولید مقاله متغیر باشد. برای مثال، نگارش مقاله باید به زبان انگلیسی صورت بگیرد. اگر خودتان به زبان انگلیسی تسلط کافی داشته باشید، دیگر نیازی نخواهد بود که کار را به موسسات ترجمه بسپارید و در قبال آن، هزینه بپردازید. این را هم بدانید که هزینه دریافتی موسسات و مترجمان از شما بنا به موضوع مقاله، رشته تخصصی‌تان و حجم اثر متنوع خواهد بود. عوامل مختلفی در تعیین هزینه ترجمه مقاله ISI نقش دارند. مثلا میزان تسلط و تبحر نویسنده یا زمان و موعد تحویل مقاله هم می‌تواند قیمت را بالا و پایین کند. استفاده از خدمات ویرایشی یا بررسی مواردی مانند سرقت ادبی در یک مقاله هم هزینه‌هایی به همراه خواهد داشت. بعد از اینکه به تمام این موارد رسیدگی می‌کنید و مقوله ارسال مقاله را پشت سر می‌گذارید، با گزینه دیگری روبه‌رو می‌شوید که هزینه چاپ مقاله در مجله است. معمولا مجلات ISI برای انتشار آثار علمی از نویسنده هزینه‌ای دریافت می‌کنند که برای نویسنده ایرانی چندان ارزان نخواهد بود. معمولا برای چاپ اثرتان در مجله‌ای معتبر باید حوالی ۵ میلیون تومان یا بیشتر بپردازید. این هزینه در قالب ارزهای خارجی از شما دریافت می‌شود و بنابراین، برای ارسالش هم نیازمند هستید که از کارت‌های اعتباری خارجی، حساب‌های بین‌المللی یا دوستان و آشنایانی کمک بگیرید که در خارج از کشور زندگی می‌کنند. به‌عبارت ساده‌تر، بدانید که هزینه چاپ مقالات ISI چندان اندک نیست. یادتان باشد که مقالات به دو دسته دسترسی‌آزاد(open-access) و دسترسی‌غیرآزاد(close-access) تقسیم‌بندی می‌شوند. اگر دسترسی عموم مخاطبان به مجله آزاد باشد، هزینه‌ای از مخاطبان و خواننده‌ها برای دسترسی به مقالات یک مجله دریافت نمی‌شود و در عوض، نویسنده برای چاپ اثرش باید هزینه‌ای را پرداخت کند. در صورتی که مجله دسترسی غیرآزاد داشته باشد، خوانندگان هزینه چاپ مقالات را می‌پردازند و معمولا نویسنده برای انتشار اثرش در مجله نیازی به پرداخت پول و هزینه نخواهد داشت. تصور اشتباهی هم میان برخی از افراد وجود دارد که معتقدند، مجلات غیررایگان یا در اصطلاح خودشان پولی از کیفیت کمتری نسبت به موارد غیرپولی برخوردارند که چنین چیزی صحت ندارد.

مراحل پذیرش مقاله ISI چیست؟

برای اینکه مقاله‌ای را در مجلات ISI به چاپ برسانید باید مراحل زیر را طی کنید:
در آغاز، باید حواستان باشد که خواستار چاپ مقاله‌تان در چه ژورنالی هستید. لازم است، ژورنالی که انتخاب می‌کنید دارای چشم‌انداز کاری در زمینه‌ای باشد که شما مطلب و محتوای‌تان را آماده کرده‌اید. به عبارت دیگر، چشم‌انداز یا اصطلاحا اسکوپ کاری مجله باید با موضوعی که شما کار می‌کنید، یکسان باشد. در غیر این صورت، احتمال پذیرش بسیار اندک خواهد بود. پس در انتخاب مجله مناسب دقت‌نظر زیادی به خرج بدهید. بعد از انتخاب، مرحله ارسال یا سابمیت(submit) مقاله به مجله موردنظرتان است. پس از اینکه مقاله را برای تحریریه مجله ارسال کردید، تحت‌نظر داوران قرار می‌گیرد. اگر مقاله برای مجله مناسب نباشد و اصطلاحا در اسکوپ آن تعریف نشود، سریعا رد می‌شود و تکلیف‌تان هم معلوم می‌گردد. اگر هم که چشم‌انداز همسو باشد که اثرتان برای داوری به دست داوران سپرده می‌شود.
در مرحله داوری، چند رویداد محتمل است:

  • مقاله بدون هیچ چون‌وچرایی پذیرش می‌شود. این وضعیت ایدئال است، به‌ویژه برای کسانی که برای داشتن مقاله عجله دارند و می‌خواهند که در جلسه دکتری یا ارشد از خودشان دفاع کنند.
  • مقاله پذیرفته می‌شود اما به اصلاحاتی نیاز دارد که این اصلاحات جدی یا جزئی هستند. در صورتی که نویسنده از پس اصلاحات برآید، امکان پذیرش نهایی وجود خواهد داشت.
  • اگر مقاله‌ای رد شود که دیگر هیچ؛ اما اگر مقاله نهایتا پذیرفته شود، ایمیلی به نویسنده ارسال می‌گردد که از سوی سردبیر مجله است. در این پیام خبر پذیرش نهایی قرار دارد و آخرین مراتب هماهنگی برای تدوین و آماده‌سازی نهایی مقاله با نویسنده مطرح می‌شود.

ISI بودن یک مجله را چطور تشخیص دهیم؟

لیست تمامی مجلات ISI که به مجلات معتبر تامسون رویترز نیز مشهور است هر سال توسط موسسه تامسون در اختیار دانشمندان و محققان سراسر جهان قرار می‌گیرد. این لیست در سایت تامسون رویترز وجود دارد و می‌توانید با جست‌وجو کردن به آن­ها برسید و بدانید هر مجله کدام یک از پوشش های ISI را داراست. همانطور که عنوان شد ملاک ISI بودن یا نبودن یک مجله قرار گرفتن نام آن مجله در فهرست مجلات موسسه تامسون رویترز می باشد. بنابراین برای بررسی اینکه مجله ای ISI می باشد یا خیر می بایست به وبسایت این موسسه مراجعه نمود و نام مجله و یا شاپا مجله( ISSN) را جستجو نمود. در صورتی که نام مجله در نتایج جستجو نمایش داده شود، مجله مورد نظر شما جزو مجلات ISI می باشد. با توجه به این که ISI بودن یا نبودن یک مجله همیشگی نیست و با ارزیابی سالانه ای که این موسسه انجام می دهد ممکن است مجلاتی جدید به این فهرست اضافه شوند و یا مجلاتی حذف شوند، حتما به وبسایت تامسون رویترز مراجعه نموده و نام و یا ISSN مجله را جستجو نمایید. آدرس سایت تامسون رویترز برای جستجوی نام مجله:

http://mjl.clarivate.com
بهتر است به جای نام مجله، ISSN مجله را جستجو نمایید.

سه دسته کلی مجلات در موسسه ISI

موسسه ISI با دسته بندی علوم در سه دسته کلی SCI ,SSCI ,Art & Humanities به سنجش علوم منتشره می پردازد.

  • دسته نخست (SCI= Science Citation Index Expanded) شامل موضوعات علوم کشاورزی، زیست محیطی، مهندسی، فناوری و علوم کاربردی، علوم پزشکی و زیستی، علوم فیزیکی و شیمیایی است.
  • دسته دوم (SSCI=Social Science Citation Index) شامل علوم اجتماعی، جامعه شناسی، ارتباطات، علوم تربیتی، روانشناسی و مدیریت است.
  • دسته سوم (Arts and Humanities Citation Index) شامل هنر، ادبیات، تئاتر و هنر های نمایشی، مذهب، تاریخ معماری، رادیو و تلویزیون و موسیقی است.

نحوه امتیازدهی به مقاله ISI در ایران

دانشگاه‌های مختلف امتیازات خاصی را برای چاپ مقاله مستخرج از پایان‌نامه در نظر گرفته‌اند در یکی از این دانشگاه‌ها چاپ مقاله علمی – پژوهشی، نیم نمره، چاپ مقاله ISI یک نمره، چاپ مقاله WOS با ایمپکت فکتور کمتر از یک، یک و نیم نمره و چاپ مقاله در مجلات WOS با ایمپکت فکتور بالاتر از یک،  دو نمره. اگر دانشجویی از پایان‌نامه نمره ۱۸ بگیرد و یک مقاله در مجله WOS با ایمپکت فکتور بالاتر از یک داشته باشد نمره پایان‌نامه او ۲۰ خواهد بود. البته این قانون در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. همچنین دانشجویان خارج از کشور برای به تایید رساندن مدرک خود در وزارت علوم باید یک مقاله مستخرج از رساله دکتری در مجلات WOS چاپ نمایند (مراجعه شود به آخرین بخشنامه در سایت وزارت علوم). همچنین برای انتخاب پژوهشگر برتر در ایران بر اساس معیارهای زیر اقدام می‌کنند که البته متغیر است:

  • چاپ مقاله در مجله (WOS (JCR: هفت امتیاز
  • چاپ مقاله در مجله ISI: شش امتیاز
  • چاپ مقاله در مجله ISC: پنج امتیاز
  • مقالات داغ یا پراستناد: نه امتیاز
  • علمی پژوهشی (مجلات داخل): چهار امتیاز
  • علمی پژوهشی در دائره المعارف‌های معتبر داخلی و خارجی: چهار امتیاز
  • علمی ترویجی: سه امتیاز
  • همایش‌های علمی ملی: دو امتیاز

مراحل اطلاع یافتن از نمایه شدن یک مجله در ISI

  • سایت تامپسون رویترc را ملاحضه نمایید.
  • درGoogle  نام مجله یا ISSN ان را با افزودن thomsonreuters.com به آن جسنجو کنید.
  • به سایت جهاد دانشگاهی مراجعه و قسمت لیست مجلات ISI را بررسی کنید.  
  • پایگاه استنادی جهان اسلام مراجعه کنید و در آنجا قسمت لیست مجلات ISI را ببینید.

مراحل استخراج مقاله ISI از پایان‌نامه

  • گام اول چاپ مقاله ISI

آماده‌سازی متن مقاله است؛ باید مقاله‌ای باشد تا آن را به چاپ رساند. استخراج مقاله از پایان‌نامه سریع‌ترین و معتبرترین راه برای آماده‌سازی مقاله است. اگر تسلط کافی به استخراج مقاله دارید می‌توانید شخصاً این کار را انجام دهید و یا از مؤسسات و افراد حرفه‌ای برای انجام استخراج مقاله از پایان‌نامه کمک بگیرید.

  • ترجمه تخصصی و حرفه‌ای

حتماً می‌دانید که تمامی مقالات ارسالی به مجلات بین‌المللی و خارجی باید به زبان انگلیسی باشند. اگر مقاله شما فارسی است باید به انگلیسی ترجمه شود. اگر خودتان مسلط به زبان انگلیسی و کلمه‌های تخصصی مقاله‌تان هستید می‌توانید ترجمه‌ را انجام دهید در غیر این صورت پیشنهاد می‌شود برای ترجمه مقاله‌تان مترجم متخصص رشته‌ و مسلط انتخاب نمایید. برای یافتن مترجم تخصصی می‌توانید از مؤسسات حرفه‌ای و باسابقه کمک بگیرید.

  • انتخاب مجله مناسب

چاپ مقاله در نشریات ISI نیازمند موضوع و محتوای مقاله محکم است. مقاله‌ای که به دانش بشری و برای پیشرفت دنیا مفید باشد و بتوان به آن استناد داده شود. استناددهی به مقالات چاپ‌شده برای مجلات و همچنین افزایش ضریب آن‌ها بسیار مهم است. بعد از نگارش مقاله یا استخراج مقاله از پایان‌نامه بهتر است از اساتید یا همکاران خود که تجربه کافی درزمینهٔ نگارش مقاله دارند بخواهید تا مقاله شمارا مطالعه و مرور نمایند و ایرادات احتمالی را به‌دقت رفع نمایند. بعد از تائید نهایی مقاله‌تان باید مجله مناسب با حوزه مقاله‌تان را انتخاب کنید. برای پیدا کردن مجلات ISI معتبر می‌توانید از سایت تامسون استفاده نمایید. در زمان انتخاب مجله بسیار مهم است که حوزه‌های فعالیت مجله را بررسی نمایید و مطمئن شوید مقاله شما جز اسکوپ یا زمینه‌های فعالیت مجله است. در غیر این صورت مقاله موردپذیرش مجله واقع نشده و ریجکت می‌شود.

  • فرمت بندی مقاله

بعد از انتخاب مجله باید مقاله خود را در فرمت مجله انتخابی‌تان تنظیم نمایید. هر مجله‌ای فرمت مخصوص به خود را دارد و تمام مقالات ارسالی به مجله باید در همان قالب باشند، توجه نکردن به این نکته عامل اولیه ریجکت مقالات ارسالی است. فرمت هر مجله در سایت اصلی مجله در قسمت راهنمای نویسندگان آورده ‌می‌شود.

  • سابمیت مقاله

سابمیت مقاله به معنای ارسال مقاله به مجله انتخابی‌تان است. بعد از آماده شدن مقاله کافی است به قسمت submit در سایت مجله مراجعه نموده و مقاله خود را بارگذاری نمایید. ازاین‌پس باید منتظر داوری بمانید تا نتیجه پذیرش و یا عدم قبولی مقاله‌تان مشخص شود.

شاخص‌های ارزیابی مقاله ISI

موسسه اطلاعات علمی ISI برای ارزیابی مقالات خود 3 شاخصه ی اصلی دارد:
ضریب تاثیر (Impact factor)
شاخص ایمپکت فاکتور ،از جمله مهمترین شاخص های ارزیابی مجلات در پایگاه ISI است. شاخص ایمپکت فاکتور برای یک مقاله تعیین نمی شود بلکه کلیه ی مقالات چاپ شده مجله مد نظر قرار می گیرد.با این وجود محققین همواره در تلاش هستند که اعتبار علمی مقاله ی خود را بالا ببرند تا بتوانند مقاله ی خود را در مجله ای با ایمپکت فکتور بالا به چاپ برسانند. Impact factorفقط درمورد نشریات نمایه شده در بانک اطلاعاتی Web of Science و توسط موسسه ISI محاسبه و منتشر می شود.به این ترتیب فقط مجلاتISIدارای ایمپکت فاکتور واقعی هستند که این ایمپکت فاکتور تحت عنوان JCR شناخته می شود.البته موسسه سایماگو وابسته به اسکوپوس نیز ایمپکت فاکتور مجلات را محاسبه می کند که جزو ایمپکت های معتبر بوده و تحت عنوان SJR شناخته می شود. Impact Factor یک مجله در یک سال مشخص، از تقسیم تعداد مقالات ارجاع کننده (استنادات) به مقالات منتشرشده آن مجله در دو سال قبل از آن، برکل مقالات منتشر شده در آن مجله در همان دوره زمانی دوساله به دست می آید. به این ترتیب میانگین فراوانی استناد به یک مقاله در مجله مورد نظر محاسبه می گردد. به عبارت دیگر و در یک نمای ساده، Impact Factor بیان گر آن است که به طور متوسط، هرمقاله منتشر شده در یک مجله چند بار مورد ارجاع قرار گرفته است. (در یک بازه زمانی دو ساله).
شاخص فوری (Immediacy index)
دومین شاخصی که برای ارزیابی مجلات در موسسه ISI کاربرد دارد شاخص فوری یا آنی است. شاخص فوری یا ضریب آنی یک مجله عبارتست است از تعداد ارجاعات به مقاله های منتشر شده مجله در سال مورد ارزیابی ،تقسیم بر تعداد مقاله های منتشر شده در همان سال مجله مذکور . برای مثال ضریب آنی برای مجله X در سال 2013 بدین گونه محاسبه می گردد: تعداد ارجاعات به مقالات سال 2013 مجله X تقسیم بر تعداد کل مقالاتی که در سال 2013 در مجله X چاپ شده است.
نیمه عمر ارجاعات به مجله یا نیمه عمر استناد (Cited Half-Life):
نیمه ی عمر ارجاعات یک مجله به روش زیر محاسبه می گردد: تعداد سالهایی که از سال ارزیابی به عقب برمی گردیم تا به 50 درصد از کل ارجاعات آن ژورنال دست پیدا کنیم. در واقع این شاخص مدت زمانی را که نیمی از کل استنادات به آن مجله انجام گرفته است را نشان می دهد و بالا بودن این شاخص برای یک مجله نشانه ی ماندگاری زیاد مقاله های آن ژورنال است. در صورتی که نیمه عمر استناد یک مجله پایین باشد بدین معناست که مقاله های این مجله ارزش خود را برای ارجاع داده شدن خسلی زود از دست داده اند و تنها به مقالات جدید این مجله ارجاع داده شده است. هر ساله مجله هایی که تحت پوشش پایگاه اطلاعات علمی (ISI ) هستند از طریق سه شاخص بالا مورد ارزیابی قرار می گیرند و نتایج این ارزیابی در گزارش های ارجاع مجله (JCR) اعلام می‌گردد.

مراحل ارزیابی مقاله ISI

به طور کلی، مراحل ارزیابی مقاله ISI توسط سه شاخص زیر انجام می‌شود:

  • شاخص تاثیرگذاری: توانایی مجله و هیات تحریریه را در جذب بهترین مقاله‌ها نشان می‌دهد.
  • شاخص آنی: شیب رشد منحنی ارجاعات را بیان می‌کند (مربوط به سال جاری است).
  • شاخص نیمه عمر ارجاعات: سرعت کاهش میزان ارجاعات به مجله را بیان می‌کند (تعداد سال‌هایی است که از تاریخ محاسبه IF کنونی باید به عقب بازگردیم).

دلایل عمده ریجکت مقاله ISI

  • محتوای ضعیف

مقاله‌ی ارسالی به مجله ISI باید در سطح مجله موردنظر باشد. به‌عبارت‌دیگر باید بدانید که مقاله‌ای که از مجله‌ای با ایمپکت فاکتور بالای 2 ریجکت می‌شود، می‌تواند پذیرش از مجله با ایمپکت پایین‌تر را بگیرد. پس هر مجله‌ای که انتخاب می‌کنید باید بدانید محتوای مقاله‌تان مناسب هست یا خیر. همچنین مقالات با محتواهای خیلی ضعیف و نامناسب نمی‌توانند از مجلات IS پذیرش بگیرند، قطعاً هیچ ادیتوری مایل نیست مقاله با محتوای ضعیفی را در مجله خود به چاپ رساند.

  • ترجمه غیرتخصصی

مقاله‌ای که برای مجلات ISI ارسال می‌شوند باید ازنظر نگارشی و ترجمه‌ای سطح قابل قبولی داشته باشند. اگر ترجمه ضعیف باشد و مقاله دارای ایرادات املایی، نگارشی و ترجمه‌ای باشد به‌نحوی‌که خواننده به‌سختی بتواند آن را متوجه شود و یا به علت ترجمه غیرتخصصی مفهوم اصلی مقاله را نتواند به خواننده منتقل نماید قطعاً از طرف ادیتور مجله ریجکت خواهد شد.

  • سرقت ادبی

مقالاتی که دارای سرقت ادبی بالای 20 درصد هستند امکان ریجکت بسیار بالایی از مجلات ISI دارند. بیایید ابتدا به توضیح سرقت ادبی بپردازیم. سرقت ادبی به این معنا است که اگر نویسنده جملاتی را از مقالات چاپ‌شده دیگری کپی کند و عیناً در مقاله خود استفاده نماید سرقت ادبی نشان داده می‌شود. سرقت ادبی مقالات را توسط نرم‌افزارهای تخصصی بررسی می‌کنند و در صورت بالا بودن سرقت ادبی نویسنده ممکن است دچار مشکل شده و از طرف موسسه تامسون در لیست سیاه قرار بگیرید. پس بهتر هست جمله‌ای که از مقاله دیگری می نویسید عیناً کپی نکنید و باکمی تغییرات درج نمایید و قبل از ارسال به مجله توسط نرم‌افزارهای تخصصی میزان شباهت مقاله خود را بررسی نمایید.

  • فرمت بندی نادرست

همان‌طور که توضیح داده‌شده بود قبل از ارسال مقاله به مجله ابتدا باید آن را به فرمت مجله انتخابی مرتب کرد. چنانچه فرمت بندی خواسته‌شده از طرف مجله در مقاله اعمال نگردد احتمال ریجکت افزایش پیدا می‌کند.

خدمات مشاوره و انجام مقالات ISI شما توسط تیم پژوهشی ما

نوشتن مقالات اکادمیک کار ساده ای نیست و انتخاب یک ژورنال برای چاپ آن ها نیاز به دقت و صرف وقت دارد. برای همین شما نیاز به مطالعه بیشتر در این مورد دارید. در صورت نگارش یک مقاله علمی پژوهشی بهتر است از مشاوره های تخصصی افراد خبره استفاده کنید تا با در نظر گرفتن موضوع مقاله شما و سطح علمی آن راهنمایی های لازم را در اختیار شما قرار دهند. تیم پژوهشی ما اماده است تا با توجه به تجربه و شناختی که از مجلات آی اس آی و ایمپکت فاکتور آن ها دارد مشاوره های لازم را برای پذیرش و چاپ مقاله ISI در بهترین ژورنال ها در اختیار شما قرار دهد.
خدمات مرتبط با اکسپت و انتشار مقاله آی اس آی مورد نیاز شما:

  • نگارش مقاله ISI
  • ترجمه تخصصی مقاله ISI
  • ویرایش نیتیو مقاله ISI
  • استخراج مقاله ISI از پایان نامه
  • بازنویسی و ویرایش محتوایی مقاله ISI
  • سابمیت، ارسال و ثبت مقاله ISI
  • ارتقاء و به روز رسانی رفرنس های مقاله ISI
  • حروف چینی و صفحه آرایی و فرمت بندی مقاله ISI
  • نگارش، تالیف و تهیه مقالات توسط کارشناسان و متخصصین همان رشته
  • ترجمه و ویراستاری و بازنویسی مقالات تمامی رشته ها توسط کارشناسان متخصص و Native
  • ارائه گزارش عدم سرقت علمی (Plagiarism Report)
  • استفاده از رفرنس های بروز و معتبر همان ژورنال که قرار است مقاله در آن چاپ شود.
  • در زمان نگارش، ویرایش یا ترجمه تمامی مقالات از اصطلاحات علمی و تخصصی استاندارد استفاده می شود.
  • تمامی سفارشات در بالاترین کیفیت و در موعد مقرر تحویل می گردند.

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0